Indicatorul a fost dezvoltat de catre Donald Lambert si masoara deviatiile de pret fata de media statistica, fiind folosit pentru a semnala o schimbare de trend sau aparitia unor conditii extreme in piata cand pretul este in supra-vanzare sau supra-cumparare. Indicatorul are la baza ideea ca toate preturile se misca sub influenta unor cicluri, iar maximele si minimele apar la intervale definite de timp. Este un oscilator care masoara viteza fluctuatiilor de pret.

Se recomanda folosirea a 1/3 dintr-un ciclu complet ( de la maxim la maxim sau de la minim la minim ) ca si perioada de timp pentru calculul CCI. Pentru formula de calcul se parcurg mai multi pasi:

  • Se calculeaza Typical Price ( TP ) = ( High + Low + Close )/3.
  • Se calculeaza perioada de 20 medie mobila simpla (SMA) din TP (SMATP).
  • Se calculeaza Mean Deviation ( deviatia medie ): mai intai se calculeaza valoarea absoluta a diferentei dintre ultima perioada SMATP si TP pentru fiecare din cele 20 de perioade anterioare.
  • Aceste valori absolute se aduna si apoi se impart la 20 pentru a obtine Mean Deviation.

La final se obtine formula de calcul:

CCI = ( Typical Price – SMATP ) / ( 0.015 x Mean Deviation ) unde 0.015 este o constanta.

Din motive de scala, Lambert a setat constanta la 0.015 pentru a se asigura ca 70 –80 % din valorile CCI sunt cuprinse intre +100 si –100. CCI fluctueaza peste si sub zero, iar procentul valorilor care cad intre +100 si –100 depinde de numarul de perioade folosite. In general ghidul de tranzactionare cu CCI se axeaza pe miscarile peste +100 si sub –100 care genereaza semnale de cumparare si vanzare si pentru ca doar 70 – 80 % din valorile lui CCI sunt in acest interval, semnalul de vanzare sau cumparare este puternic doar 20 – 30% din timp.

Cand CCI este peste +100 se considera ca este o garantie de intrare pe un trend puternic crescator cu posibilitatea deschiderii unei pozitii de long, iar pozitia trebuie inchisa cand CCI ajunge din nou sub +100.

Cand CCI este sub –100 se considera o confirmare de intrare pe un trend puternic descendent cu posibilitatea de a deschide o pozitie short care trebuie inchisa cand CCI ajunge din nou peste –100.

CCI si niveluri de overbought sau oversold

CCI este utlilizat pentru a identifica niveluri de supra-cumparare si supra-vanzare; cand CCI este sub -100 se considera supravanzare si cand este peste +100 este supracumparare. De la nivelul de supravanzare un semnal de cumparare poate fi dat cand CCI se muta inapoi peste –100, iar de la nivelul de supracumparare un semnal de vanzare este dat cand CCI se muta inapoi sub +100.

CCI signals

CCI si divergenta

La fel ca si la alti oscilatori, divergenta se poate aplica pentru a creste forta semnalului. Indicatorul poate fi folosit singur, dar este mai sigur asocierea lui cu alte modele de divergenta. Ne reamintim ca fenomenul de divergenta apare cand pretul si indicatorul arata semnale total opuse. Daca pretul este maxim si indicatorul arata cele mai mici maxime avem o divergenta negativa si este un semnal ca pretul va cobori, fara sa stim exact peste cat timp. Daca pretul este minim si indicatorul arata cele mai mari minime, divergenta este pozitiva si pretul isi va schimba trendul, urmand sa apara o miscare de crestere.

CCI divergence

CCI si liniile de trend

Liniile de trend sparte trasate direct pe indicator pot fi utilizate ca generatoare de semnal: liniile se deseneaza conectand maximele ( trend descendent ) sau minimele ( trend ascendent). De la nivelurile de supravanzare un avans peste –100 si linia de trend sparta, poate fi considerat semn de bullish ( crestere ), iar de la nivelurile de supracumparare si o scadere sub +100 cu linia de trend sparta, se considera semn de bearish ( scadere ).

CCI si linia zero

O alta metoda foloseste incrucisarea CCI cu linia zero: cand indicatorul trece peste aceasta linie se deschid pozitii long, iar cand trece sub linia zero se deschid pozitii short. Atentie ca preturile sa nu fie in zona de over-bought sau over-sold.

CCI si linia zero

CCI poate fi folosit pentru a identifica inversarile de pret, extreme de pret sau puterea unui trend, dar nu se utilizeaza singur doar in combinatie cu alte elemente din analiza tehnica.
Se poate utiliza impreuna cu Pivot Point care arata si el punctele de inversare, EMA, sau modele de lumanari ce apar pe grafic ( top si bottom ).